Spot reklamowy może przynieść wiele korzyści – zwiększa rozpoznawalność marki i produktu, przyczynia się do wzrostu liczby klientów oraz zainteresowania usługami firmy. Tak dobre rezultaty wynikają w dużej mierze z tego, że spot reklamowy oddziałuje jednocześnie na nasze zmysły (wzrok i słuch), a przy tym pozwala zaprezentować produkt bądź usługę, ich zalety oraz skuteczność w krótkim czasie. Dobrze przygotowany spot potrafi na długo utkwić w głowie odbiorcy i sprawi, że w przyszłości stanie się on klientem Twojej firmy. Jak przygotować dobry i skuteczny spot reklamowy? Czytaj dalej, a poznasz 4 istotne zasady.
Co to jest spot reklamowy?
Co to jest spot reklamowy? To krótki filmik trwający od kilkunastu sekund do kilku minut, który ma za zadanie reklamować produkt/usługę bądź firmę. Czas trwania wytyczony jest przez wybrane przez nas medium. I tak spot telewizyjny będzie miał zazwyczaj 30 sekund, a spoty publikowane w Internecie na platformach typu YouTube będą dłuższe – mogą mieć nawet kilka minut. Wyróżnia się także spoty reklamowe w postaci dźwięku, tzw. spoty radiowe, których czas trwania wynosi około 30 sekund.
Zacznij od pomysłu na fabułę
Słowo fabuła najczęściej kojarzy nam się z dziełami filmowymi, literackimi bądź grami. Wielu z nas zapomina, że spot, choć nie jest wielkim dziełem, jest też filmem, w którym historia ma znaczenie. To najpopularniejszy błąd wielu firm, które skupiając się na jak najdokładniejszym przedstawieniu produktu, zapominają o tym, że nawet najpiękniejszy film staje się wyliczanką zalet produktu, który do nikogo nie przemówi. W najgorszym przypadku można zniechęcić odbiorcę do firmy, jeśli spot wydaje się nachalną reklamą produktu.
Oryginalne podejście do spotu reklamowego zaprezentowała parę lat temu firma Bianco. Producent obuwia stworzył reklamę, która praktycznie nie skupia się na obuwiu, a jednak na długo pozostaje w pamięci. Poniżej link do reklamy The Lift.
Dlaczego fabuła jest tak ważna? To właśnie ona przytrzymuje odbiorcę przed ekranem telewizora bądź monitora. Dlatego tak istotne jest, aby Twój spot reklamowy miał początek, rozwinięcie i zakończenie, na które widz będzie czekał.
Ile trwa dobry spot reklamowy?
Jeśli tworzysz spot telewizyjny, nie masz tego problemu. Zazwyczaj masz około 30 sekund, w których musisz zmieścić się, jeśli chcesz wyemitować reklamę w telewizji. Inaczej sprawa przedstawia się, gdy tworzysz spot na potrzeby Internetu. Możesz przygotować tzw. PreRoll mający od 15 do 30 sekund bądź nawet 5-minutową reklamę, co widać na przykładzie Bianco. Tę drugą opcję polecamy Ci jedynie w sytuacji, w której masz bardzo dobry pomysł na historię i, aby ją dobrze opowiedzieć, nie możesz jej skrócić.
Zalecaną długością spotu jest około 1,5 minuty. To właśnie przez tyle czasu przeciętny widz potrafi skupić się na filmie online. Na przykładzie Coca-Coli możesz zobaczyć, jak przygotować wciągający 60-sekundowy spot.
Skup się na kliencie, nie na produkcie
Stworzenie reklamy to nic trudnego? Nic bardziej mylnego! Nie wystarczy zrobić krótkiego filmiku i wyemitować go. Nie tylko potrzebna jest dobra historia, ale również cel. W czym tkwi największy problem? W stworzeniu reklamy, która nie będzie skupiać się jedynie na produkcie/usłudze, ale przede wszystkim na kliencie – jego emocjach i potrzebach. Dobrym pomysłem jest stworzenie reklamy, która pokaże klientowi, jak Twój produkt może mu się przydać. Dobrze przedstawiła to marka Bosch w kampanii LikeABosch. Hasłem przewodnim kampanii jest „Żyj #LikeABosch”, a celem pokazanie jak produkty tej marki ułatwiają codzienne życie i pomagają klientowi żyć zdrowo i zgodnie z naturą.
Spot może nie tylko odnosić się do potrzeb odbiorcy, ale też jego emocji. Jeśli to możliwe, warto przedstawić użytkowanie produktu/usługi jako pewne doświadczenie. Doskonale pokazała to Milka, tworząc kampanię Ostatnia kostka.
Ciekawie rozegrała to też marka napoju Purdey’s, która skupiła się wyłącznie na emocjach, a nie na produkcie.
Wybierz odpowiednich aktorów i lektora
Nic Ci nie przyjdzie nawet z najlepszego pomysłu, jeśli rolę otrzymają aktorzy-amatorzy, którzy będą nienaturalnie prezentować się na ekranie bądź wybierzesz lektora, którego głos gryzie się z tym, co dzieje się na spocie. Współpraca z profesjonalnymi lektorami oraz aktorami, którzy mają już doświadczenie, niesie ze sobą większe koszty, ale w tym wypadku lepiej wydać więcej na starcie, aby inwestycja się zwróciła.
Przykład? Oto reklama centrum handlowego St. Joseph’s East Hills, która zdobyła rozgłos wśród lokalnych mieszkańców (i nie tylko), choć niekoniecznie z dobrych powodów.
Zainteresowany zrobieniem spotu reklamowego Twojej firmy? Z YOURMOVIE przygotujesz profesjonalny spot. Dowiedz się więcej, zajrzyj na naszą stronę: spoty reklamowe Wrocław